Applen voittokulku ja kuinka se tehtiin

apple

Maailmaa on jo kymmenen vuotta puhuttanut aihe: mikä tekee Applen tuotteista niin menestyksekkäitä? Periaatteessa Apple tekee aivan samoja tuotteita kuin kilpailijansakin, usein jopa muita myöhemmin – mutta niihin suhtaudutaan kuin toiseen tulemiseen. Kerta toisensa jälkeen.

Käyttökokemus tietysti vie tästä potista oman osansa. Applen laitteet ovat luoneet tekniseen maailmaan oman kuplansa, ja jotenkin omalaatuisesti saaneet ujutettua kaikki muut sinne mukaan, sensijaan että olisivat jääneet kuten ennustettiin, kellumaan sinne yksinään ja ajautuneet erilleen. Seuraavaksi tarkastelen syitä jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen.

Applella on ollut ainutlaatuinen kyky saada ihmiset inspiroitumaan laitteistaan. Niille on kehitetetty huikaiseva määrä omia sovelluksia, ja mikä huomattavinta, juuri niitä sovelluksia joista on lopulta tullut kaikkien käyttäjien keskuudessa suosituimpia. Eräs tähän johtanut syy voi olla, että ensin Apple onnistui profiloimaan ja brändäämään laitteensa sille itselleen sopivalle kuluttajaryhmälle. Ei kaikista rikkaimmille, tai nuorimmille, tai eniten bisneskäyttöä vaativille – vaan ihmisille joilla oli luontainen kiinnostus uutta teknologiaa kohtaan. Ja mikä tärkeintä, samat laitteet saatiin kaupiteltua myös näiden tekniikkaan orientoituneiden mini-zuckerbergien kavereille. Joka tietysti loogisesti johtaa siihen lopputulokseen, että he yhdessä päättivät keksiä näiiä hauskoja sovelluksia joita voisivat sitten keskenään käyttää.

Toinen syy on Applen ekslusiivisuus. Tai ainakin sen illuusio. Steve Jobbsilla oli kyky antaa maailmalle vaikutelma, että hän ja hänen yhtiönsä luovuttavat nyt tietyn, hyvin erikoislaatuisen tuotteensa kauppojen saataville. Kyse ei ollut kaupustelusta, vaan salaisuuden jakamisesta. Salasuudesta ei tietenkään kansainvälisessä ja maailmanlaajuisessa tiedotustilanteessa voinut hiiskua liikoja, mutta saattoi olla mahdollista että muutamat onnekkaat onnistuisivat hakemaan tuon maagisen laitteen kaupasta ja saamaan itse salaisuuden selville. Toisin sanoen täysin sama markkinointikikka, mitä käytetään esimerkiksi luksuslaukkujen markkinoinnissa.

Tosin ei voi kiistää sitä, että myös todelliset tekniikkanörtit innostuivat tuotteista. Bluffilla ei pääse loputtoman pitkälle, joten on itsestään selvää että Applen valitsema tie tuottaa erityisesti laatutuotteita, pienintä yksityiskohtaa myöten, vastasi ihmisten toiveeseen saada käyttötavara joka olisi ainutlaatuinen. Tästä voisi tietysti vetää myös paralleelleja samaan aikaan päätänsä nostaneeseen ekologiseen liikkeeseen, ja kertakäyttökulttuurin paheksuntaan.

Teknisesti Apple on kiistämättä kehittänyt paljon uutta, mutta myös onnistunut saamaan aiemmin keksityt teknologiat toimimaan tavalla, joka saa kuluttajat kiinnostumaan niistä. Ja ilman tätä kiinnostusta ja hyödyllisyyden havainnointia, pyöräkin olisi vieritetty ammoisina aikoina Kiinassa ojanpohjalle pois tieltä häiritsemästä.