Internetin pelisivustoista 3D-maailmoja

angrybirds

Pelaaminen internetissä on kasvanut räjähdysmäisesti muutaman viime vuoden aikana. Tämä ei näy ainostaan internetin pelihahmojen siirtymisestä mainstream-puheenaiheiksi ja mediaan, vaan myös vaikkapa Suomen koulutusjärjestelmästä. Siinä, missä kymmenen vuotta sitten ammattikorkeakoulu- ja yliopistokoulutuksessa panostettiin paperikone- ja matkapuhelinteknologiaan, nyt uusin ja kuumin opintoala on peliteknologia.

Suuresti tähän varmasti liittyy yritysten kuten Rovio tai SuperCell, valtaisa kaupallinen menestys. Erityisen merkittäväksi menestyksen tekee se, että kun uutisia Angry Birdsien suosiosta alko tihkua Suomessa elettiin pahinta eurokriisiä ja Nokia-krapulaa. Tuntui aivan uskomattomalle, että muutama nuori kaveri sai toimistoluukussaan aikaan miljardien eurojen kauppoja.

Kateuttakin enemmän tämä herätti kuitenkin toivoa. Uuden teknologian avulla jokainen voi alkaa kehitellä asioita, jotka kiinnostavat. Verkko on pohjaton inspiraation, ja mahdollisuuksien lähde. Juuri tämä demokraattisuus tekee menestyksestä verkossa niin ennalta-arvaamattoman. Jos kuitenkin tarkastellaan menestyneiden pelisivustojen teknologiaa, ja pärjäämisen eväitä hieman tarkemmin, niistä kaikista löytyy yhteneväisiä piirteitä.

Innostus, ja halu tehdä asiaa on tietysti ykkösenä. Toisena tulee idea, joka on hedelmällinen ja sitä on helppoa ja palkitsevaa kehitellä eteenpäin. Kolmantena listalta löytyy kuitenkin – teknologia. Hyväkään idea ei toimi nykyään, mikäli pelisivusto on toteutettu ontuvasti tai pelaaminen takkuaa bugien vuoksi.

Ensimmäiset DOS-verkkopelit avasivat nettipelaamiselle tietä. Tällöin grafiikka oli kuitenkin hyvin alhaisella tasolla tärkeysjärjestyksessä ja itse kokemus verkkopelaamisesta, hyvä peli-idea ja tekninen toimintavarmuus veivät voiton. Nykypäivänä pelaaminen on moniulotteisempaa. Esimerkiksi World of Warcraft pelaajat tunnetusti saattavat muuttaa lähes koko elämänsä verkkoon. Se, mistä tällainen evakko pelimaailmaan johtuu, on toisen postauksen aihe, mutta koska internetin pelisivuille asetetaan entistä epärealistisempia tavoitteita, on myös pelialan liikuttava ketterästi.

3D pelaaminen on lisäämässä suosiotaan jatkuvasti. Erittäin realistisillla oculus-pelilaseilla pelaajalle saadaan luotua erittäin realistinen kolmiuloitteinen kokemus pelissä. Aiemmin mainitsemassani hyppäyksessä reaalimaailmasta pelimaailmaan, on siis tehty aimo edistysaskel.