Pelisivustot uuteen uskoon

Internetpelaaminen on nykyään eräs verkon tuottoisimmista bisneksistä.
Onlinekasinot, vedonlyöntitoimistot, lotto, hedelmäpelisivustot tai vaikka nettibingo tuottavat miljardeja euroja vuodessa maailmanlaajuisesti. Tämän vuoksi peliyritykset haistelevat jatkuvasti uusia tuulia, kuinka parantaa onlinepelaamisen kokemusta ja lisätä kassavirtaa.

Pelisivustoja on tällä hetkellä monenlaisia. Jotkut keskittyvät ainoastaan yhteen tai kahteen peliin, esim Texas hold’em-pokeriin, ja osa yrittää haalia kaikki nettipelaajien käyttämät pelit yhden portaalin alle. Tällöin saman sivuston alla voi pelata rulettia, hedelmäpelejä, eri pokereita, raaputtaa arpoja – vain mielikuvitus on rajana. Kuinka eri pelisivustot voivat sitten lisätä houkuttelevuuttaan juuri oman pelaaja-asiakaskuntansa keskuudessa?

Tärkeitä kysymyksiä pelisivustoa suunnitellessa on: turvallisuus, tuotot ja bonukset, tarvittavat kielisovellukset eri kansallisuuksille, pelisivuston tekninen toimintavarmuus sekä houkutteleva ja helppokäyttöinen ulkoasu. Tällä hetkellä useat pelisivustot muistuttavat ulkonäöllisesti toisiaan; vilkkuvia valoja, vihreä tausta, pelkistetty ja karrikatyyrimäinen ulkoasu.. Tämä kaikki on ihan ok, mikäli pelintarjoajat haluavat pitää sivuston helposti lähestyttävänä ja simppelinä. Kuitenkin on erikoista, että suuretkaan peliportaalit eivät ole keskittyneet ainutkertaistamaan brändiään tunnistettavilla väreillä tai muotoilulla. Logot toki vilkkuvat internetin pop-up ikkunoissa, mutta ilmeisesti pelisivustojen omistajat luottavat siihen, että onnistuttaan houkuttelemaan asiakkaan kerran kokeilemaan pelejä, hän ei viitsi enää vaivautua vaihtamaan sivustoa.

Viime vuosiin saakka pelisivustot ovat olleet muutaman vuoden takaista pokerivillitystä lukuunottamatta melko vaiettu aihe internetissä. Eräs syy voi olla tiettyjen sivujen verovapaus, joka ei ole omiaan houkuttelemaan ihmisiä kertomaan nettipelaamisestaan. Mutta hyvin oletettavaa on, että piakkoin joku suurista pelisivustoyrittäjistä ainakin kokeilee rohkeaa profiloitumista, joka voisi onnistuessaan houkutella aivan uutta pelaajamateriaalia sivustolle. Ajatellaanpa vaikka Tinderiä; muutama vuosi sitten nettideittailu oli yhtä vaivaannuttava aihe, johonkin viitattiin ehkä aikakausilehden artikkelissä. Siis sen toisen artikkelin vieressä jossa kerrottiin yhtä onnekkaasta, syöpädiagnoosin jälkeen uuden rakkauden löytäneestä ihmisestä. Tinder teki nettideittailusta trendikästä, ja profiloitunutta. Siellä ei enää etsitä seuraa netistä, vaan ollaan Tinderissä. Voisiko tämä olla nettipelaamisen tulevaisuus?